DOTAZY & ODPOVĚDI k metodickým otázkám reformy účetnictví státu
Bc. Zapsal: 29.06.2010 12:46:18 - Marie Bubnová
dobry den ,muze u prispevkove organizace zrizene krajem vykonavat funkci spravce rozpoctua hlavni ucetni / s ohledem na zakon o financni kontrole/ externi zamestnanec ? Jedny se o OSVC .
Re: Bc. Zapsal: 07.07.2010 9:23:12 - KPMG
Dobrý den, dotaz bohužel neobsahuje dostatek informací k jednoznačnému posouzení. Při posouzení je třeba vycházet z příslušné legislativy zákona č. 320/2001 Sb., o finanční kontrole „ §26 Předběžná kontrola (1) Uvnitř orgánu veřejné správy zajišťují předběžnou kontrolu plánovaných a připravovaných operací a) vedoucí tohoto orgánu nebo vedoucí zaměstnanci jím pověření k nakládání s veřejnými prostředky orgánu veřejné správy jako příkazci operací, b) vedoucí zaměstnanec organizačního útvaru odpovědný za správu rozpočtu orgánu veřejné správy nebo jiný zaměstnanec pověřený k tomu vedoucím tohoto orgánu jako správce rozpočtu, c) vedoucí zaměstnanec organizačního útvaru odpovědný za vedení účetnictví orgánu veřejné správy nebo jiný zaměstnanec pověřený k tomu vedoucím tohoto orgánu jako hlavní účetní. (2) Sloučení funkcí podle odstavce 1 je nepřípustné, není-li dále stanoveno jinak. (3) Sloučení funkcí podle odstavce 1 písm. b) a c) je možné v případech, kdy je to odůvodněno malou pravděpodobností výskytu nepřiměřených rizik pro hospodaření s veřejnými prostředky, zejména v návaznosti na povahu činnosti orgánu veřejné správy, stanovené úkoly, stupeň obtížnosti finančního řízení, strukturu a počet zaměstnanců.“
Omezení bychom viděli v bodě 1c. V případě, kdy hlavní účetní zastává kontrolní funkci podle možnosti v 1c, neměl by podle 2 zastávat funkci správce rozpočtu (1b), pokud podle bodu 3 nevyplývá možnost sloučení funkcí. Problematicky vnímáme i variantu OSVČ, protože výše uvedená legislativa hovoří o zaměstnanci. Obecně je třeba postupovat tak, aby nastavení kontrolních funkcí nepředstavovalo nepřiměřené riziko pro hospodaření s veřejnými prostředky. Pro bližší rozbor by bylo třeba znát povahu činnost, strukturu finančního řízení, počet zaměstnanců, velikost organizace, apod.